Informacje dla autorów:
– artykuł nigdzie wcześniej nie może być publikowany;
– artykuł należy przesłać w wersji elektronicznej;
– artykuł powinien mieć objętość jednego arkusza wydawniczego (tj. 40 000 znaków wraz ze spacjami);
– artykuł musi zawierać aparat naukowy – (przypisy dolne);
– w SP stosujemy styl bibliograficzny Chicago – (np. Sztompka, Piotr, Socjologia. Analiza społeczeństw, Znak, Kraków, 2002.);
– proszę dołączyć streszczenie – (max 500 znaków);
– proszę podać słowa kluczowe;
– proszę w osobnym pliku (MS Word) przesłać bibliografię;
– proszę podać afiliacje zawodową;
– proszę podać adres domowy oraz miejsce pracy;
– proszę podać numer telefonu oraz adres e-mail;
– należy dołączyć streszczenie artykułu w języku polskim (pół strony);
– należy podać słowa kluczowe,
Wytyczne dla autorów recenzji
Redakcja przyjmuje do druku recenzje wyłącznie z prac naukowych (autorskich, zbiorowych, wyborów dokumentów, edycji prac źródłowych itp.). Wskazany jest wcześniejszy kontakt z Redakcją w celu uzgodnienia autora i tytułu książki do recenzji, co pozwoli autorowi recenzji uzyskać zapewnienie, że nie jest ona przygotowywana lub napisana przez inna osobę.
Książka wybrana do recenzji autora krajowego nie powinna być starsza niż rok od daty opublikowania, autora zagranicznego dwa lata (dla książki wydanej zagranicą).
Objętość recenzji nie powinna przekraczać objętością połowy arkusza autorskiego, tj. 11 stron i nie powinna być krótsza niż pięć stronic.
U góry pierwszej strony recenzja powinna zawierać pełny opis bibliograficzny książki (imię i nazwisko autora, tytuł, wydawnictwo, miejsce i rok wydania, liczbę stron, załączników itd.).
Jedna recenzja dotyczyć może kilku prac tego samego autora lub podobnej tematyki. Recenzja może posiadać swój własny tytuł (choć nie musi).
Recenzja musi zawierać stosunek własny autora do recenzowanej pracy (pochwałę lub krytykę – inaczej jest to omówienie książki) i wnioski dla czytelnika (co książka wnosi nowego w swojej dziedzinie, ocenę aparatu naukowego, bibliografii, podkreślenie załączenia lub braku indeksów, ilustracji, tabel itp.).
Recenzja oceniać może też pracę wydawnictwa (pracę korekty, redaktora, grafika itd.).
Recenzja (najlepiej na końcu) musi zawierać pełne dane o autorze recenzji (imię nazwisko, tytuł naukowy, adres, afiliację zawodową, e-mail lub/i telefony).
Procedura recenzowania
Procedura recenzowania uwzględnia zalecenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego opracowane przez Zespół do Spraw Etyki w Nauce i opisane w „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, Warszawa, 2011r.
Najważniejsze zasady recenzowania:
1. autor/autorzy zgłaszając tekst do publikacji, wyraża tym samym zgodę na poddanie manuskryptu procesowi recenzowania,
2. teksty poddawane są wstępnej ocenie wewnętrznej o charakterze formalnym i merytorycznym przez Redakcję czasopisma,
3. manuskrypty opiniowane są przez kompetentnych i rzetelnych ekspertów,
4. teksty recenzowane są poufnie i anonimowo z zastosowaniem „podwójnie ślepej recenzji”, tj. recenzenci nie wiedzą, kto jest autorem, autor nie wie, kto recenzuje jego wytwór,
5. recenzji dokonuje dwóch zewnętrznych (tj. niezatrudnionych w uczelni wydającej czasopismo) ekspertów minimum ze stopniem doktora,
6. recenzenci powinni być zatrudnieni w innej placówce niż autor manuskryptu i nie może istnieć konflikt interesów z autorem/autorami tekstu,
7. recenzentom nie wolno wykorzystywać wiedzy na temat manuskryptu przed jego publikacją,
8. autor otrzymuje recenzję do wglądu, tym samym jest informowany o wynikach recenzji,
9. autor poprawia artykuł zgodnie z zaleceniami recenzenta,
10. recenzent –po poprawkach- ponownie opiniuje tekst,
11. korespondencja prowadzona jest przez Redakcję czasopisma.
Formularz recenzji (plik PDF) |